A Filmstdi nagymret mterem, vagy mteremegyttes, amelyben klnbz dszletek pthetk fel. ptsekor nagy figyelmet fordtanak a kls zajok elleni vdelemre, az akusztika kialaktsra, s a mestersges fnyforrsok (pldul lmpk, neonok stb.) helynek kiptsre. A legels vegtets filmstdikban a nagyerej lmpk hjn mg termszetes fny mellett forgattak. A stdihoz tbbnyire csatlakoznak a filmgyrtst segt egyb ltestmnyek, az ltzk, sminkszobk, a trkkszobk, dszlet s -ruharaktrak, filmraktrak, az archvum s -nyersanyagraktrak).

Trtnete
A vilg els mtermt, a Black Marit Thomas Alva Edison ptette 1893-ban. A francia sfilmes Georges Mliès egyike az elsknek, aki mr 1897-ben stdit ptett sajt birtokn fantasztikus trkkfilmjei ellltsra. A 1940-es vekig szinte minden mozifilm stdiban, mteremben kszl – a kls s bels felvtelek egyarnt –, hiszen a hangszigetels miatt a kamerk mg tl nagyok, nehezen mozgathatak, a nyersanyag kevss fnyrzkeny, ers megvilgtsra van szksg. A hszas vek klasszikus dokumentaristi, mint Flaherty, Vertov, Ruttman, majd a negyvenes vek olasz neorealista rendezi, Visconti, Rossellini, voltak az elsk, akik elhagyjk a filmstdikat, s termszetes helyszneken – az utcn, a kztereken, laksokban – forgatjk filmjeiket (pl. Ruttman, Berlin, egy nagyvros szimfnija, Visconti Megszllotsg, Rossellini Rma, nylt vros), s ez igen felszabadtan hat a korabeli, fknt eurpai filmksztsre.
Mr a felvev s vettgpek els feltalli, a Lumière testvrek, illetve Thomas Alva Edison vllalkozst alaptottak tallmnyukra. Filmstdiknak azonban inkbb azokat a nagy filmvllalatokat nevezzk, amelyek – krlbell a tzes vektl – nagyipari jelleggel, szrikban, s tbbnyire bizonyos mfajokra specializldva gyrtottk a filmeket. Eurpban ilyen a Path s a Gaumont, vagy a vallsos tmj filmekre szakosodott Rank stdi.
Az 1920-as vek vgre az amerikai filmipar stdik rendszerbe szervezdtt. A „Big Five” (a nagy ts) – a Paramount, a MGM, a Fox Film, a Warner Brothers s az RKO – mind sajt stdival s mozilnccal rendelkeztek. A msik hrom kisebb cgnek – Universal, Columbia, United Artists – nem voltak filmsznhzai. Az tsfogat a filmek bevteleinek jelents hnyadra tett szert. Az j filmeket elszr csak sajt mozijaikban vettettk, s a vettsi jogokat csak ksbb adtk t a kisebb, fggetlen filmsznhzaknak. A filmekbe rakott tke maximlis megtrlst a nemzetkzi forgalmazs jelentette. A tbbi orszg sajt nemzeti piacnak egy rszt is knytelen volt tengedni az amerikai filmiparnak.
A klasszikus hollywoodi jtkfilm s filmkszts vilgszerte kvetend pldv vlt. A nagy gazdasgi vilgvlsg hatsra 1930 s 1934 kztt csaknem 25%-kal cskkentek a mozik jegybevtelei. Bevtelptlsknt a mozitulajdonosok ajndktrgyakat osztogattak a jegyvsrlknak s bfket nyitottak. A stdik ltszmleptst hajtottak vgre, a megtartott alkalmazottaknak pedig cskkentettk brt. Ebben a kritikuss vlt helyzetben kezdtek egysges szervezetbe tmrlni az alkalmazottak, s ltrejttek a filmipar egyik legbefolysosabb szakszervezetei, amelyek mig jelents hatalommal rendelkeznek. A hbor utni els vekben a nzk rekordszmra ltogattk a mozikat, ami egy rvid idre jra fellendtette a filmipar. A trsadalmi s gazdasgi vltozsok hatsra a stdirendszer is hanyatlsnak indult. A televzi elterjedse s az amerikai lakossg tmeges klvrosokba kltzse kvetkeztben a belvrosi mozik ltogatottsga mlyreplsbe kezdett.
A televzi j lehetsgeket nyitott a stdik szmra. Br a hagyomnyos stdirendszer felbomlott, a nagyobb hollywoodi cgek mgis letben maradtak. Filmmegjelensi lehetsgeiket az jonnan felptett bevsrlkzpontokban kialaktott mozikban aknztk ki. Kprzatos filmeket mutattak be, amiket a mozikbl val kifutsuk utn tadtak a televziknak.
Forrs: http://hu.wikipedia.org/wiki/Filmst%C3%BAdi%C3%B3
|